Saturday, February 17, 2007

Chris Cornell- the man, the myth, the legend


Ett av min allra första inlägg här på bloggen handlade om Chris Cornell. Och det kan väl inte ha undgått någon trogen läsare av "Bollen är rund" att mannen är en av mina husgudar.

Chris började sin karriär i det legendariska Seattlebandet Soundgarden, för övrigt ett av världens genom tiderna bästa band. Soundgarden bildade också tillsammans med Pearl Jam det hyllade projektet Temple of the dog Det självbetitlade albumet är ett musikaliskt mästerverk, helt i klass med Soundgardens skivor. Efter att Soundgarden splittrats på grund av interna stridigheter gjorde Chris solokarriär med det tidlösa albumet Euphoria morning. På denna platta kommer Chris röst helt till sin rätt och flyter som smält guld i ens öron. Köp köp köp!
Alla medlemmarna från New York hardcore-bandet Rage against the machine utom sångaren Zack de la Rocha, bildade bandet Audioslave med Chris vid mikrofonen. Men nu lämnar Chris Cornell Audioslave! Orsakerna är de klassiska; personliga motsättningar och musikaliska meningsskiljaktigheter.
Jag var och kollade på en Audioslavekonsert i stockholm 2005. Bandet bjöd på ett pärlband av låtar från Soundgarden, Rage against the machine, Chris Cornell soloalster samt givetvis Audioslaves egna låtar. Det var en rent euforisk upplevelse och jag har över huvud taget uppskattat Audioslave. Flera av deras låtar har gått rakt in i mitt hjärta. MEN de når inte på något sätt upp till samma höjder som Chris Cornells tidigare projekt. Så det är inte enbart med sorg jag emottar beskedet om Audioslaves uppbrott, utan även med hopp och nyfikenhet; finns det en chans att Soundgarden återbildas? Kommer Chris äntligen att ge sig ut på en soloturné? Kommer vi att få föräras med en ny Temple of the dog-skiva? Spännande värre, men framtiden får utvisa svaren.

Labels:

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

hahahahhahahaaa den första bilden av honom, där var han inte het...

4:39 PM  
Blogger becka said...

Virvla>> Haha nä han har helt klart blivit bättre med åren:-) precis som ett fint årgångsvin;-)

4:52 PM  
Anonymous Anonymous said...

Tack for intiresnuyu iformatsiyu

11:22 PM  
Blogger Ingela said...

Va härligt att läsa om din kärlek för ett av mina favvoband genom tiderna. Glömmer aldrig när jag nyss hade fått MTV och såg videon "Loud Love" för första gången. My Good!!! Efter detta har jag följt ffa Soundgarden och Chris Cornells förehavanden. Tråkigt nog tappade jag tråden under Audioslave åren då jag fick barn osv. Tycker C.C är en av vår tids bästa sångare och låtskrivare och det är skitkul att ha upptäckt att det finns likasinnade kvinnliga beundrare i vårt lilla land. Kommer från en pyttestad där typ ingen har min musiksmak. Tråkigt dock att det är typ 3 år sen du skrev detta inlägg, och att du troligen inte kommer att se min kommentar, men tycket ändå att detta var en kul grej. Ha det.

4:07 PM  

Post a Comment

<< Home