Tuesday, January 23, 2007

En saga allt för god för att vara sann- jag är kär!

Jag bestämde mig tidigt i livet, vid ca tretton års ålder, för att bli trummis. De som känner mig vet att jag alltid går in för allt jag brinner för till hundra procent.
Sagt och gjort, 1989 och 1990 ägnade mina kompisar helger, kvällar och lov åt att slappa, ha kul och umgås med vänner. Själv jobbade jag varje ledig stund, bla som affärsbiträde, barnflicka och reklamutdelare. Målet var klart- att skrapa ihop pengar till ett alldeles eget trumset! Yr av lycka och stolthet, fick jag till slut äran att åka och hämta ett alldeles eget trumset, det var vitt och av märket "Thunder".
Av skäl jag inte vill gå in på här så flyttade jag hemifrån extremt tidigt, men trummorna fick jag lämna kvar i familjens friggebod. Jag hade dock en nyckel till boden och åkte regelbundet hem för att öva. Jag tog trumlektioner och gladdes åt mina ständiga framsteg.
Men min lillebror, som länge sneglat avundsjukt på mina trummor, lyckades hela tiden hitta nyckelns gömställe och ägnade varje ledig stund åt att banka trummorna sönder och samman. Och han blev riktigt duktig på att spela, men trumsetet blev till slut oanvändbart. Jag köpte en liten övningsplatta för ett par hundra och satt och tränade på den, och även om det inte var riktigt samma sak blev jag allt bättre. Jag började drömma om att kanske kunna försörja mig som trumlärare och ha ett litet hobbyband vid sidan av.
Strax innan jag fyllde 19 blev jag påkörd av en bil och bröt fotleden. Jag har aldrig riktigt blivit bra utan kommer alltid vara lite stel i fotleden. Perfektionist som jag är störde jag mig något fruktansvärt på att inte kunna spela lika bra längre. Detta, i kombination med bristen på trumset och inte minst det faktum att jag fick två små barn som tog mycket tid, gjorde att jag slutade spela.
Detta är något som jag alltid burit som en liten sorg i hjärtat. Det finns säkert flera av er som läser här som kan känna igen denna känsla av nostalgi och grämelse över något man inte fortsatt med.
Men givetvis ska denna lilla berättelse få ett lyckligt slut!
Jag fyllde 31 år förra veckan och igår skulle min familj komma hit för att fira mig. Jag var sjuk och inte jätteupplagd för kalas. Men jag tänkte att eftersom vi bara skulle ta det lugnt och fika lite så skulle det säkert gå bra.
Vid sjutiden hade alla dykt upp och jag hälsade dem välkomna ut i köket för att hämta fika. Plötsligt springer de upp bakom mig och innan jag hinner blinka dras en luva över mitt huvud och jag lyfts skrikande iväg. En jacka läggs över min axlar och plötsligt befinner jag mig utomhus.
Någon av dem säger "i väntan på att vi ska komma iväg så kan vi ju sätta henne på pallen inne i boden"
Väl på denna pall får jag luvan avsliten, och jag kan lova att det jag ser framför mig får mig att gråta, skratta och skrika på samma gång! Jag har verkligen aldrig blivit så jävla glad över något jag fått.
Där står ett fantastiskt litet trumset i den underbara färgen chockrosa och det är mitt bara mitt och jag kan inte tro att det är sant.
Det är min underbara bror, samma bror som en gång i tiden spelade sönder mitt första trumset, som har ordnat detta. Han har letat runt på nätet, invigt resten av familjen och fått dem att lägga ihop till detta. Sen har han åkt till Uddevalla, fraktat hem trumsetet och lyckats smyga in det i min bod. Tack älskade bror, och tack alla ni andra som bidrog till att min gamla dröm skulle väckas till liv när jag trodde att det var försent! Här nedan ser ni ett nytaget foto på min nya älskling, för självklart kan man bli kär i ett trumset.

Labels: , ,

16 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Härligt vännen! :) Hade ingen aning om att du var trummis! :) Måste ju få höra dig gå lös på trummorna någon gång!
Kramar!

8:03 AM  
Blogger becka said...

Haha självklart1

8:10 AM  
Anonymous Anonymous said...

Härligt att få en sån revansch!!!

Nu återstår bara att revanschera dig för åren utan mat...

Börja äta kött igen!!!

9:31 AM  
Anonymous Anonymous said...

Wow!!! De ska bli spännande att få höra!!!
PUSS & KRAM

Ps: Ge den där niklas en hård spark nån stan.. "lite" tröttsam kan jag tänka mig

1:16 PM  
Anonymous Anonymous said...

Gud vad roligt, jag blev nästan tårögd. Grattis. :)

1:52 PM  
Anonymous Anonymous said...

grattis på födelsedagen!!

vilken fin historia o vilken fin familj du vekar ha *kram*

2:35 PM  
Blogger becka said...

Tack så mycket allihop, ni är för gulliga:-) Jag är verkligen superglad.

3:21 PM  
Anonymous Anonymous said...

Läckert vännen!
Trummor!!! Hoppas att jag får tillfälle att se och höra dig lira nångång.

Hade varit kul att träffa alla "gamla" UF:are på en hejdundrande fest nångång. Kanske jag bjuder in er allihop till sommaren på grillparty i skogen med bad i sjön, vedeldad bastu, fiske, paddla kanot och bara umgås... Hade varit GRYMT kul ;-)
Klapp o kram

4:35 PM  
Blogger becka said...

This comment has been removed by the author.

11:37 PM  
Blogger becka said...

Louise>> Tack, vi får väl se om du får se mig spela nån gång;-) Din idé om att ses allihop i sommar låter fantastisk, många av er har jag ju inte sett på flera år eftersom bor i Göteborg, hoppas det går att ordna på nåt sätt! kram

11:38 PM  
Blogger becka said...

Åh jag är så trött så här på morgonen så jag knappt kan skriva....det skulle givetvis vara "eftersom INGEN av er bor i öteborg" kram igen darling

11:40 PM  
Anonymous Anonymous said...

Vilken vacker historia!:)

8:16 AM  
Blogger becka said...

trummisjohan>> Ja visst är det, en riktigt solskenshistoria:-)

12:43 PM  
Anonymous Anonymous said...

http://video.feber.se/feber/art/11274/buddy_rich_kunde_lira_trummor/

12:40 AM  
Blogger becka said...

anonym>> Oh my God vilken lrare, man blir själaglad! Tack som f*n för tipset, måste genast ut till boden och banka på pukorna en stund:-)

8:07 AM  
Anonymous Anonymous said...

http://www.youtube.com/watch?v=pROEtW2UGCc

5:51 AM  

Post a Comment

<< Home