Wednesday, June 13, 2007

Så nära kan ingen gå...


Apropå bilden ovan; en kompis hade tydligen lyckats fånga mig på bild utan min vetskap när det vankades galej för ett par månader sedan. En rolig bild där jag ser lagom dryg ut...Intressant att mina ögon alltid lyckas bli röda på bild. Måste bero på min glödande passion för både det ena och det andra.

Så, nu över till viktigare saker... ALLSVENSKAN! Det är skrämmande jämt i år. Vet inte om det beror på att lagen blivit bättre överlag, eller det faktum att Allsvenskan är en av Europas sämsta ligor (tyvärr) där alla talanger sticker utomlands och inget lag sticker ut. Man får perspektiv på det hela när man tänker på att IFK Göteborg hade varit i ensam serieledning vid vinst, men nu i stället hamnade på en deprimernade sjätteplacering. Det är skrämmande jämnt och mycket står på spel i varje match. Kommer vi få se en säsongsavslutning där topplagen placerar sig lika och allsvenskan avgörs på målskillnad? Låt oss inte hoppas det. Jag tror verkligen på Stefan Rehns spelidé som så smått har börjat visa sig i killarnas passningsspel och lite mer offensiva kvalitéter.
Matchen igår; Jag, pojkvännen och brorsan bevittnade spektaklet på O'Learys, ackompanjerade av fet amerikansk mat och Heineken. Vi bjöds först på en spännande första halvlek, spelet fanns där och vår egen Allsvenska skyttekung Marcus Berg fick till ett snyggt skott i kassen. Som den olycksfågel jag är kände jag glädjen blandas med oro och utbrast "Oh nej, inte ett tidigt ledningsmål, det brukar betyda att Blåvitt ger bort resten av matchen till motståndarna". Jag hoppades givetvis att jag skulle ha fel och först såg det ut som om grabbarna skulle hänga kvar. de kämpade fint i offensiven och Bengan var i högform. I andra halvlek blev det dock inte många rätt och det enda som lyste upp var när Ölme kom in så vi fick roa oss med vadslagning om hur många minuter det skulle ta innan domaren visade honom kortet. Något kort blev det inte, men däremot en svidande förlust där matchens sista tjugo var ren ångest då vi bad om ett par värdiga avslut (nej jag snackar inte begravningar). Det finns inget värre än att se sitt kära lag tappa sitt överläge på det sättet. Jag har dessutom fått ett nytt namn att frukta; Andrej Komac. Har inte riktigt upptäckt honom innan men killen är ju livsfarlig! Han är snabb, teknisk och springer på allt.


Till sist ett litet inpass om EM-kvalet; det är roligt att vara svensk fotbollssupporter just nu. Elmander har äntligen fått den speltid han förtjänar, har länge tyckt att han är underskattad, och debaclet mot Island var ju en fröjd att skåda. Särskilt Allbäcks humormål som tål att ses om och om igen. Jag hatar dock att erkänna att Grin-Olle Svensson är i högform just nu. Inte ens när han gör mål för Sverige kan jag glädjas riktigt eftersom jag stör mig så kollossalt på honom. Hans irriterande segergest efter målet, ni vet den när han viftade med pekfingret och såg ut som en busig skolpojke gav mig gåshud. Och det menar jag inte på ett positivt sätt. Dessutom slås man av den oroande tanken att han skulle kunna ta Elfsborg till Lennart Johanssons pokal igen. Usch.

Labels: , , ,

11 Comments:

Anonymous Anonymous said...

ja blä för honom!
jag är ledsen över att jag missade islandsmatchen, de visade den inte på statlig tv i kina, jävligt märkligt. tog allbäck av sig tröjan när han gjorde mål?! vad var det för mål egentligen, humormål?

3:39 AM  
Blogger becka said...

Åh det går inte att beskriva! Du måste gå in på Youtube och kolla, det finns garanterat där. Du kommer dö av skratt:-)

7:30 AM  
Anonymous Anonymous said...

Fräck bild Bex,Dancing Queen :)
Allsvenskan ja, herregud.
Själv var jag på familjesammankomst första halvlek, men till andra var jag på plats på local pub. Fick info av övriga om vad som hade hänt, bra spel första 20, tidigt ledningsmål, men nu stod det 2-1 suck, fick också den känslan direkt, jaha då går det åt helvete idag med. Sen kom andra halvlek och hoppet lever ju alltid men usch, varför tog de inte in Mourad, alla vet ju att den killen dör av att få uppmärksamhet och kanske, men bara kanske hade han lyckats få in den, tränarna är lite mesiga enligt mig.
Och sen gick Kalmar och vann över HIF och nu kommer dom till oss med ett jävla självförtroende så hur ska det nu gå på söndag?
Em-kvalet ja, visst var det kul Elmander och Allbäck underbara, sen måste jag också ge Zlatan en liten rad, han såg ut att vara på bra humör och lattjade lite, det gillar jag, hoppas det håller i sig.
Anders ja, är ingen favvo hos mig heller, men visst är han bra just nu det kan ingen ta ifrån honom.

11:41 AM  
Blogger becka said...

Carina>> Haha ja visst var den fräck;-) Fick också en positiv känsla av Zlatans inhopp, han visade spelglädje och såg ut att vara i stigande form. Längtar också efter att se Mourad på plan igen!

12:26 PM  
Anonymous Anonymous said...

Tyvärr är det väl som du säger.. att svenska ligan är den sämsta! Så trist att man inte kan lyckas ta till vara sina talanger.. Men det krävs ju rätt mycket ekonomi för att ha råd att locka spelarna att stanna kvar.. Det är tom roligare att titta på gambiansk fotboll. Hihi.. Är väl lite partisk nu, med tanke på att maken spelar där. Oh gud va härligt det ska bli att få hem honom. Och då spelar han ju här istället, så vi får väl se vilket som ska bli mitt nya favvis lag här hemma i Götet =)

Och AS, ja vad ska man säga.. trist, trist och åter trist.

12:54 AM  
Blogger becka said...

Mrs Mulatt>> Vad kul att få se din man på plan! Vilket lag är det han ska spela i? Jag har för mig att du har skrivit det någon annan gång i en kommentar. Ja det vore verkligen grymt om Allsvenskan kunde behålla sina spelare och inte skriva dåliga kontrakt med vansinnesklausuler som gör att de sticker vid minsta vindpust.

7:20 AM  
Anonymous Anonymous said...

This comment has been removed by a blog administrator.

5:45 AM  
Anonymous Anonymous said...

Han ska provspela för GAIS till en början, får se vad som händer. De är ju i rätt starkt behov av anfallare som kan göra mål.. haha..

12:59 PM  
Blogger becka said...

Mrs Mulatt>> haha ja det kan ju behövas;-) Gött att du är gift med en fotbollsspelare, om än i fel lag;-)

1:06 PM  
Blogger Bruce Banner said...

Vi är Blåvitt!

3:58 PM  
Blogger becka said...

Bruce banner>> Bäst i Sverige!

11:01 PM  

Post a Comment

<< Home