Sunday, April 01, 2007

Deprimerad och sjuk- men smal, vilket ideal...


För några dagar sedan skrev jag om att jag fotats och intervjuats för den blåvita tidningen "4 4 2". Artikeln var inte med i tidningen sen så jag tänkte att de väl bara hade skrotat den.
Så döm om min förvåning när min bror ringer och säger "vad kul med artikeln!" "Vilken då?" frågar jag förvirrat. "Ja den som har gått ut till alla hushåll i Göteborg förstås!" blir svaret. Haha, det hade jag inte räknat med.
Själv har jag inte fått denna bilaga eftersom jag har "Nej tack till reklam" på min dörr. Bilden här ovan togs i samband med intervjun. Jag vet inte om det var den de använde eftersom jag som sagt inte har tidningen.
Jaja, nog om detta. Nu vill jag återknyta till det här inläggets rubrik. Det ska handla om Atkins, årtusendets mest idiotiska diet. I det här inlägget skrev jag om det vansinniga faktum att svenska kvinnor i snitt bantar i över trettio år av sitt liv. Vilket slöseri! Tänk så mycket roligare de kunde ha haft under de åren. Jag hatar verkligen uttrycket "att synda" när man unnar sig något gott. Kvinnor säger alltid att de syndar så fort de unnar sig en liten chokladbit. Syndar mot vem då egentligen? Mot vilken lag, mot vilken regel, mot vilken Gud? Njut av livet för fan. Sen säger det väl sig självt att det inte är sunt att hela tiden sitta stilla på sin röv och dricka tio liter läsk om dagen, men steget därifrån till vansinniga dieter som Atkins är låååångt. Atkins diet går i korta drag ut på att man äter kött, mättat fett och ägg, samt undviker frukt, grönt, pasta, ris, potatis och bröd. Med andra ord undviker man kolhydrater. Att det är idiotiskt kan väl till och med ett barn räkna ut eftersom kolhydrater är kroppens och hjärnans bränsle. I en stor studie som gjorts på 42000 kvinnor i Uppsala upptäcktes det att personer som gick på sådana här kolhydratfattiga dieter löpte stor risk att dö i förtid i cancer och hjärt-kärlssjukdomar. Grundaren av dieten, Robert Atkins, fick själv hjärtproblem och njursvikt. Njurproblem är typiskt för dem som äter för mycket protein, och hjärtproblem är ofta relaterade till för högt intag av animaliskt mättat fett och för lågt intag av frukt och grönsaker. Robert Atkins dog, sjuttio år gammal, efter att ha halkat på en isfläck.
Kännetecknande för dem som går på Atkins är att de stinker aceton, i den här artikeln får ni förklaringen på varför.
I senaste numret av tidningen Tove finns artikeln "Bantar du dig sjuk?". Där står det att dieter som Atkins kan leda till "humörsvängningar och kortare depressioner".
Summan av karedemumman är alltså att Atkins leder till stinkande andedräkt, depressioner och för tidig död. Trots detta fortsätter både kändisar och vanligt folk att hoppa på denna vansinniga diet. Vad fan har ni för nytta av att vara smala om ni stinker, är deprimerade och rentav dör för tidigt? VAKNA UPP!

Labels: , ,

13 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Vi är alla slavar av olika ideal och normbilder. Tyvärr. Folk bantar och svälter sig av samma orsaker som smink, för dyra kläder/skor/prylar etc.

Hela ditt varande är en spegling av hur normen för en god människa är. Det finns olika sorters "bra människa" och i viss mån väljer man sin typ av slaveri, men är lik förbannat en slav.

Ush. Blir så deppig när jag tänker i dessa banor. 2-0 på fredag. Svarte-Marcus sätter båda.

2:07 PM  
Blogger becka said...

Bruce>> men usch, deprimerande verkligen...vem vill vara slav? Men visst är vi alla slavar på ett eller annat sätt, jag försöker bara kämpa emot det så gott jag kan. Men man lyckas inte alltid.
Jag kommer givetvis att vara på plats i Trelleborg på fredag, men vågar man verkligen hoppas på 2-0? Det luktar "Blåvitt får stryk av bonkegäng". Men helt klart så har de varit i fin form det senaste. Jag tror på 2-1, Sella och Wernbloom gör våra.

2:18 PM  
Anonymous Anonymous said...

Än har inte den värsta panikångesten krypit fram, så så här på söndagskvällen kan jag lugnt konstatera att Blåvitts form mot just bonkegäng inte kunde vara bättre.

Hur det känns på onsdagskväll, kan jag dock inte sia om.

2:49 PM  
Anonymous Anonymous said...

Det finns många konstiga bantningskurer och Atkins är bara en av dessa. Och dessvärre pumpas idealbilden - att vara smal - ut i den ena dosen värre än den andra. Och många lider rent psykiskt av sin övervikt så det är inget enkelt problem. Egentligen är det ju så enkelt - att äta ordentligt och att röra på sig ... men när man inte tycker detta hjälper så tar man till andra metoder. Och då finns de lockande annonserna eller tidningsartiklarna om att rasa i vikt på kort tid. Och då går man på dem. Jag är själv helt värdelös på att banta - gillar mat alldeles för mycket. Men jag ser på mitt arbete hur en del kvinnor ständigt genomgår nya kurer. Trist....

8:05 PM  
Blogger becka said...

bruce>> Ja du, på fredag morgon lär jag ju vara ett nervöst vrak i alla falll...

Christina W>> Det är bra att du är "dålig på att banta" :-)
Jag tror att det är ett väldigt ångestladdat sätt att leva. Men jag har sett din blogg och där har jag förstått att du kan mycket om kost och motion, och då behöver man knappast några bantningskurer.

9:29 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hej Becka!

Tänkte bara säga hej och uppmuntra dig lite. Du har kommit tillbaka i gammal fin form på bloggen, och det är roligt att se.

Vilken tidning är det du figurerar i förresten?

I övrigt håller jag med Bruce. Du känns som en god människa.

Vi vinner på fredag med grym propagandafotboll, givetvis. Givetviset skriver jag eftersom jag inte kommer kunna följa matchen, då min flickväns familj har bjudit över oss till Finland. Kändes lite skumt att tacka nej en hel påskhelg för en match... men det funderade på att flygas över senare, kan jag erkänna.

Har du några bra bloggidéer om hur man får sin partner besatt av Blåvitt?

12:31 AM  
Blogger becka said...

Majornas Henke Larsson>> Tack så hemskt mycket för allt beröm! Din bloggidé var ju fantastisk haha, ska se om det går att knåpa ihop något. Men om din tjej har varit med dig på match kan man tycka att hon redan borde ha blivit hookad, för det är trollbindande verkligen. Men som sagt, ska se om jag lyckas klura ut några bra tips;-) Synd att du missar premiären, visst blir man alltid lite vemodig när man missar sånt? Men jag förstår att det var svårt att tacka nej till släkthelg.

7:05 AM  
Blogger Klara said...

Tja, vad kan man säga... Det är bara drygt 100 år sedan då man faktiskt tyckte att sådana som jag var i smalaste laget. Det är så himla lätt att glömma och falla för rådande ideal.

Själv tror jag verkligen att kroppar är olika och ska väga olika mycket. Jag tror faktiskt inte på ens något som heter normalvikt. Forskningen som görs är så extremt tvivelaktig. Och viktminskningsindustrin omsätter ju biljonbelopp.

Själv är jag väl för tillfället bloggvärldens mesta kurvkämpe, och inte ens jag är fri från eländet med viktkomplex. Det är väl å andra sidan därför jag skriver bloggen lite också.

Jag blir själv vansinnig när folk använder ord som synda om mat eller godis och jag pratar inte på det viset. Tror aldrig jag gjort det heller. Jävla puritanism som jag helt enkelt inte kan med.

Och som sagt... när jag åt vad jag ville å rörde på mig massvis rasade jag i vikt. När jag började äta "nyttigare" stannade hela viktminskningen upp. Jag är så sjukt trött på att bry mig om vikt att jag blir knäpp.

Däremot kan jag inte sluta ha extrema komplex för min ballongmage. Men det är ju lite av en annan art och gör dessutom ont.

Om jag skulle tala om att synda så är det när jag äter idiotiska saker som jag vet att jag kommer få ont i magen av, som Xylitol till exempel, som anses vara så himla nyttigt.

Samtidigt som jag skriver det sista ser jag någon reklam för Coca Cola med Zero sugar. Jävla onaturliga magdödarskit.

Nåja. Som jag ser det ska vissa vara smala och andra vara tjocka. Vi är helt enkelt skapta olika. Och jag är övertygad om att hysterin dödar. Stress över vikt lär få flera att dö i förtid än fetman i sig.

Usch, jag skulle kunna predika om detta i alloändlighet men det är bäst jag slutar nu.

1:36 PM  
Blogger becka said...

Klaara>> Du får predika hur mycket du vill! Och jag håller med dig helt och hållet. Jag tror förresten inte heller på sötningsmedel, tror faktiskt att de är mycket farligare än socker. Men nuförtiden kan man nästan inte få tag på vanliga tuggummin och halstabletter med socker istället för sötningsmedel vilket är jätteirriterande. Jag får dessutom migrän av aspartam.

9:08 PM  
Blogger Klara said...

Oh, migrän av aspartam hade jag inte hört att man kunde få. Intressant! Jag hittade som tur vara halstabletter med vanligt socker innan min resa, men merparten är det ju xylitol eller aspartam i. Då predikar jag väl vidare då :D

Just nu sitter jag fast under en katt :D

Kom loss efter 10 minuter.

1:20 AM  
Blogger becka said...

Klara>> Jodå aspartam är ett nervgift och tusen ggr värre än något så naturligt som socker. Tur att du kom loss från katten:-)

7:56 AM  
Blogger Thérèse said...

Håller med om att Atkins diet verkar väl extrem och inte särskilt hälsosam. Dom jag delade hus med förut var helt inne på att undvika kolhydrater och äta mycket fett och kött.

Jag tror på att äta varierat och måttligt så mår man bra. Sen finns det ju saker vi inte måste äta som till exempel kött , fisk , godis , socker och säkert en hel del annat också. Förutom att jag är vegetarian (firar 20 års jubiöeum i sommar) så tänker jag ganska lite på vad jag stoppar i mig utan äter det jag känner för när jag känner för det.

Jag tror att dom flesta skulle må bra av att äta mer frukt och grönaker överhuvudtaget istället för att haka på olika modedieter.

12:29 PM  
Blogger becka said...

Thérèse>> Word to that! Kram på dig

1:02 PM  

Post a Comment

<< Home