Sunday, October 15, 2006

Grattis på födelsedagen!


Har just stött på något riktigt läskigt! Sidan heter birthday.se och där kan man kolla upp när folk fyller år. Jag testade att skriva in mitt eget för- och efternamn, inget annat, och voilá upp poppade en liten lista. Överst på denna lista stod information om mig! Mitt mellannamn, födelsedatum, stjärntecken, vilken ort jag bor på och så vidare. Obehagligt värre. Många tycker säkert detta är en kul grej, jag är inte en av dem. Får bara rysningar av obehag.
Nu tänker ni väl att man redan kan hitta rätt mycket info på hitta.se och eniro, men det finns en stor och viktig skillnad. På dessa två siter kan du inte hitta folks födelsedatum och inte heller personer med hemligt nummer.Det tycker jag är bra!
Jag provade att söka efter personer med hemligt nummer på birthday-siten, givetvis personer som inte är hemliga för mig, inga problem! Ort, mellannamn och födelsedatum kom upp direkt. Illa! Jag tycker att man kränker folks integritet med den här sidan, att de inskränker rätten att själv välja vilken information om en själv man vill ska vara tillgänglig. Döm själva. Vad tycker ni?

Labels:

15 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jag håller med. Hittade också den där sajten förut, och till och med en svensk sådan har jag hittat, jag skrev in massor av kompisars namn och alla fanns med. Jag skrev också in mitt eget namn varpå min information dök upp. Och då är det så att båda mina mobilnummer samt mitt hemnummer är hemliga...

10:11 PM  
Anonymous Anonymous said...

Bör tilläggas att jag har gjort alla mina nummer hemliga, då jag när jag bodde i Paris blev uppringd av en man flera gånger om dagen i över två månader. Han stönade och hade sig i luren. Genom bara mitt franska nummer hade han ingen information om mig, jag var ju inte registrerad och hade ju bara en fast adress i Sverige, men det var ändå obehagligt.

10:13 PM  
Blogger becka said...

barajagjohanna>> Usch vad jobbigt! Ja jag tycker ju att den här siten strider mot allt vad etik heter eftersom den även lämnar info om folk som är "hemliga". Det borde inte vara tillåtet, men tyvärr är det väl det.

12:42 AM  
Anonymous Anonymous said...

usch jag tycker inte om det dar alls!! jag vill inte vara med!

8:51 AM  
Blogger becka said...

Virvla>> jag håller med! Vill inte heller vara med, är jätteirriterad på att folk kan hitta mig där.

10:53 AM  
Anonymous Anonymous said...

Helt sanslöst. Men det var väl nån ny lag från årsskiftet som gjorde det möjligt...
Innan kunde man kika på www.e-upplysning.se men den är nedstängt precis. Där kunde du få reda på ALLT om vem du ville både gratis och till en billig penning typ UC.
Idag kan man kika på http://www.upplysning.se/usage-person.aspx
Man kan få reda på personnummer, adress, taxerad inkomst, civilstånd, förmögenheter, fastighet, företagare, betalningsanmärkningar mm mm mm...
Detta kan alltså göras av nyfikna människor utan att man får reda på det... När UC kollas skickas iaf en kopia om att förfrågan är gjord till personen som är omfrågad.
Under året har det funnits massor av sånna sajter, men de är på gränsen till övertramp.
http://www.e-information.se/ är oxå en så sajt. De poppar upp som svampar ur jorden.

Egentligen är det inte så märkvärdigt egentligen iom att vi lever efter offentlighetsprincipen i Sverige.
Men det nya är att man får "lov" att lägga ut sånna saker på internet.

Alla Skattekontor har en dator som alltid är tillgänglig för allmänheten om man vill kolla upp sina vänner, grannar, släktingar mm.
Men jag håller med om att det är läskigt...
Man får alla uppgifter serverade på fat - om vem du vill.

Kjam! // Louise

2:25 PM  
Blogger becka said...

Louise>> Ja det är verkligen skrämmande med den nya tillgängligheten på uppgifter som finns tack vare internet! På Skattekontoret kan man visserligen också leta upp en hel del, men då måste man väl ha personens personnummer, även de fyra sista siffrorna? På den siten jag var inne på krävdes inte ens det...Offentlighetsprincipen har sina baksidor helt klart...

2:44 PM  
Blogger Thérèse said...

En helt anna sak här. Jag har en obstinat köttätare som skriver inlägg på inlägg under glutenfri vegankost. Behöver lite stöd!

Gillar inte heller sajten :/

3:20 PM  
Blogger becka said...

Thérèse>> är det den där "Herman Hedning" eller? Ska in på din blogg sen och kolla.

11:44 PM  
Anonymous Anonymous said...

alltså att saker är offentliga på skatteverket tycker jag är ok. att de läggs ut offentligt av företag är det INTE. offentlighetsprincipen är enligt mig något till största delen positivt då det kan vara lättare att komma åt missbruk från myndigheter osv. men när det läggs ut samlat på internet tycker jag också att det går för långt. det där jobbet tycker jag, som journalist, är något man ska behöva jobba lite för att få tag i. då missbrukas det inte lika lätt...

2:10 AM  
Blogger becka said...

Aspungen>> du har rätt; på det här sättet blir det alldeles för lätt att missbruka

12:52 PM  
Blogger Krokofanten said...

Hua, vad är detta för hemskheter...
Nu vet ju ingen var jag bor i Paris... Ha, ha... Så det så...
Men jag gillar inte detta heller. Det finns alltid någon sjuk människa som kan hitta på hyss med person uppgifter...

1:08 PM  
Blogger becka said...

Krokofanten>> ja du har tur som inte kan bli uppletad;-)

1:28 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag sökte på en person som har skyddad identitet, tack och lov fanns i alla fall inte denna med!!

6:23 AM  
Blogger becka said...

Anonym>> Det var skönt att höra! Men de som "bara" har hemliga telenr finns tyvärr med.

8:47 AM  

Post a Comment

<< Home