Sunday, September 10, 2006

Nu blir det glam!


Det har knappast undgått någon att vi de senaste fem åren fått dras med en ihärdig 80tals-revival. För tillfället är det jeans som är några cm för korta och riktigt höga i midjan som gäller. Enligt mig var detta det absolut vidrigaste 80talet förde med sig och det är ett mysterium att denna trend återuppväckts från det döda.

Desto roligare är det att prata om glam/sleaze-rocken! Både killarna och tjejerna skulle se ut som transvestiter, (vilket de också gjorde, se bilden ovan), och raffsetet bars med fördel ovanpå jeansen. Det var glitter och glamour blandat med en "direkt-från-rännstenen"-look i en salig röra. De absolut tuffaste killarna, läs Mötley Crüe och co, drog sig inte för att kombinera sina dödskalle-tatueringar och trasiga jeans med knallrosa läppstift.

Själv skulle jag gärna vilja slå ett slag för Vixen
ett glam/sleaze-band bildat 1980 med endast kvinnliga medlemmar. Då musik av den här typen var förbjuden mark för kvinnor gick det ihärdiga rykten om att alla instrument egentligen spelades av män och att alla konserter var playback. Att de faktiskt var skickliga musiker, med en grym känsla för harmonier, var givetvis extra provocerande för dem som ville se hårdrocken som männens bakgård. I intervju efter intervju fick Janet, Roxy, Share och Jan svara på frågan "Spelar ni verkligen själva?". Detta fick de även bevisa i TV, då någon fick kontrollera att de verkligen spelade live. Jag skulle rekommendera alla som är en smula nostalgiska, eller bara nyfikna, att kolla in plattorna "Vixen" från 1988 och "Rev it up" från 1990. Klicka på länken nedan och läs vad Wikipedia säger om bandet:
Vixen
Viva La Glam, men begrav 80tals-jeansen!

Labels:

8 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Alltså, jag måste bara hurra för de höga jeansen...! Förr hade jag alltid väldigt låga jeans, jag tyckte det var snyggast och bekvämast. Men samtidigt får man lite kärlekshandtag. Jag hoppades på att höga jeans skulle bli inne igen, för att det faktiskt blir snyggare - inget fett som sticker ut. Fortfarande har jag mest låga byxor, men två av jeansen går upp till naveln och jäklar vad slimmad man ser ut! :)

1:52 AM  
Anonymous Anonymous said...

Vixen är grymma men det finns bara en gud och han heter Chris Cornell.

4:50 AM  
Blogger becka said...

barajagjohanna>> att de håller in kärlekshandtagen är den absolut ENDA fördelen med höga jeans. Tex ser det ju ut som om rumpan är jättelång i dem och låren blir allmänt oformliga. Inte ens Kate Moss är snygg i sina superhöga (ni har väl sett bilden?)

11:37 AM  
Blogger becka said...

Anonymous>> givetvis är Chris gud, men Vixen är gudinnor;-)

11:39 AM  
Anonymous Anonymous said...

Haha. Om fickorna sitter lågt så blir rumpan bra ändå... ;) Dessutom så har jag alltid relativt långa tröjor, skulle aldrig få för mig att ha en kort tröja till de höga byxorna, då SER ju folk verkligen hur höga de är... haha. :)

1:05 PM  
Blogger becka said...

Johanna>>Aha, du har dina knep;-)

12:46 AM  
Blogger Bruce Banner said...

Finns många anledningar att drömma sig tillbaka till 80-talet..

Men jag gillar inte förväxlingen mellan glamrock och sleezen. Det är en jävla skillnad mellan Girls Girls Girls och Get it on.

Värsta modet på 80-talet måste väl ändå varit pannbanden och de där läderrevärerna på jeansen?

6:56 AM  
Anonymous Anonymous said...

Keep it sleazy

Cheers

6:26 AM  

Post a Comment

<< Home