Friday, September 29, 2006

Vad är kärlek?


Det finns inte en människa på denna jord som inte någon gång har grubblat över vad kärlek är. Är det en känsla? Ett löfte? En biologisk mekanism nedlagd i människan för artens fortlevnad? En konstruktion?
Och hur vet man att man älskar någon? Det sägs att det är som med värkar; när man är gravid grubblar man mycket på hur man ska veta när förlossningen börjar. Många åker in till BB flera gånger för att de är osäkra på om förlossningen verkligen satt igång, om det är födslovärkar man känner osv. Men när barnet väl vill komma ut finns ingen tvekan, man känner direkt att "Oj (Aj!) nu är det på riktigt" Samma sak ska det tydligen vara med kärlek, när man verkligen älskar någon så VET man och behöver inte grubbla. Sedan kan känslorna givetvis åka upp och ner, men grunden finns där.
Ibland tänker jag att kärlek är det finaste och bästa som finns. Det är en värme i bröstet, pirr i magen, trygghet, glädje, samhörighetskänsla, vetskapen om att "Den här människan vill jag vakna upp bredvid varje dag under resten av mitt liv" Det är känslan av att "det här är min bästa vän och själsfrände"
Men andra gånger tänker jag att kärlek är att se genom fingrarna med irritationsmoment, inse att ingen är perfekt, att välja att bita ihop och stå ut. Att tänka att jag faktiskt valt den andre och ge honom/henne utrymme och villkorlös acceptans trots att jag egentligen är sårad och arg som ett bi.
För mig är nog kärlek alla de saker jag räknat upp, bra dagar avlöses av sämre dagar, men känslan av att "Det är vi mot världen" måste finnas kvar i både med- och motgång.
Nu vill jag gärna höra era tankar om kärlek! Tycker du att jag är helt fel ute med mina teorier om kärlek? När förstod du att du älskade din partner? Tycker du ibland att kärlek gör för ont? Har du valt att leva ensam? Exakt vad är kärlek för dig? Så kom igen och bomba mig med kommentarer!

Labels: , ,

16 Comments:

Blogger Thérèse said...

Kanske lite tråkigt svar men den största och mest villkoslösa kärleken är den man får av och ger till sina barn. Dom som inte har barn kan nog inte fatta hur mycket lärlek man får

4:36 PM  
Blogger becka said...

Thérèse>> Inget snack om den saken, den kärleken är ojämförligt starkast och går inte upp och ner i perioder utan finns där hela tiden! Fast i den här texten syftade jag främst på "förälskelse-kärleken" alltså den till en partner. Men kärleken är givetvis så mycket annat med, Blåvitt tillexempel;-)

2:21 AM  
Blogger Thérèse said...

Jo jag förstod att du syftade på "förälskelse-kärleken" till en partner i texten. Det känns kanske inte riktigt som mitt ämne just nu om jag säger så....

5:18 AM  
Anonymous Anonymous said...

This comment has been removed by a blog administrator.

5:39 AM  
Blogger becka said...

Om ni undrar varför jag tagit bort ovanstående kommentar så ska ni veta att jag aldrig censurerar eller tar bort vad ni skriver, så känn er fria! Men det var min pojkvän som skrev ett "jätteroligt" inlägg och sen ångrade sig och ville att jag skulle ta bort det;-)

5:44 AM  
Anonymous Anonymous said...

Kärlek är starkt för mig.

Den dagen jag berättade för maken att vi väntade barn, trots att vi inte ens var tillsammans, var stark.
Jag bad honom att välja - och han valde kärleken, vårt barn, precis som jag. Detta är snart 12 år sedan.
Som att ha pluppat upp som en svamp i jorden, så blev det vi... Helt outsägbart...

Jag tror benhårt på att man fixar ALLT, bara man ger sig fasen på det.
Bara man har bestämt sig för att "det är DU o JAG".
Det har vi, men shit vad folk ifrågasatte allting till en början... :-(

Idag är det kul att kika på folk i bakgrunden och se vad som kommer att hända - Är det kärlek? Är det tillfälligt? Är det ploj?
Vi har varit på massor av bröllop - och redan när paret stått vid altaret har jag viskat till maken "det här slutar med skilsmässa inom kort..." ELLER... "Det här kommer att hålla..."

Hittills har jag haft alla rätt. Läskigt nog.
En del som skiljt sig - och en del som håller ihop.
Allesammans har jag "bedömt" under själva bröllopsakten...

Love is all around! ;-)

Puzzzzz! // Louize

4:53 PM  
Blogger becka said...

Louise>> Vilken underbar historia med dig och maken, underbart att höra! Tack för att du skrev den här! Men det verkar vara en lite läskig förmåga du har att förutsäga vilka äktenskap som ska hålla redan framme vid altaret...vågar man verkligen bjuda dig på sitt bröllop haha

2:14 AM  
Anonymous Anonymous said...

Becka; Klart du vågar ;-)
Jag kanske är en häxa trots allt... *ler*
Jag som avskyr allt som är "hokus pokus"...
Nu måste vi avvakta vår kära Jenny.
Jag är helt övertygad att han kommer i natt... *hoppas hoppas* - det är såååå jobbigt att gå över. Själv blev jag igångsatt efter 2 veckor :-(
De två veckorna var värre än hela graviditeten typ.

Söndagskjam! // L

5:01 AM  
Blogger becka said...

Louise>> Ja hoppas verkligen! jag har aldrig gått över tiden, men gissar att det är GRYMT jobbigt! Kram på dig med!

5:21 AM  
Anonymous Anonymous said...

"Har du valt att leva ensam?" Först tänkte jag lite argt skriva att nej, jag har inte valt att leva ensam, och jag kan inte svara på de andra frågorna och att jag inte vill något hellre än att älska och bli älskad, och få reda på hur den känslan känns!

Men, så känner jag... Jag kanske HAR valt att leva ensam. Har ju visserligen aldrig levt ihop med någon och trots att jag VILL ha ett förhållande, så känner jag att jag inte är en "förhållande-typ". Jag har ett enormt behov att få vara ensam. För mycket ensamhet är dock inte bra. Men jag älskar att bo ensam och slippa anpassa mig till någon. Kanske är det ett omedvetet val någonstans... (eller någon rädsla jag flyr från och då blir ENsamheten officiellt ett val?)

Har inte så mycket mer att bidra med, då jag är ganska grön inom "förälskelse-kärleken".

7:07 AM  
Blogger becka said...

barajagjohanna>> Jag tycker inte alls att det var ett litet bidrag, utan faktiskt precis ett sådant intressant svar som jag ville ha i "diskussionen" Jag vet t.ex. flera personer som har valt att aldrig ens försöka igen för att det finns för många risker, tex att bli sårad eller lämnad eller att det bara är för jobbigt att släppa in någon i sin inrutade vardag. Det kan även vara så att man har vissa villkor som gör att man väljer att vara singel ett tag, även fast de flesta självklart längtar efter kärlek. Jag hade för några år sedan haft så många halvtaskiga förhållanden, gått på fruktansvärt misslyckade dejter och även blivit ihop med killar som det kändes fel med bara för att få ha ett förhållande överhuvudtaget. Till slut bestämde jag mig för att ALDRIG mer bli ihop med någon om det inte var 100 procent rätt från början. Då skulle jag hellre välja att leva som singel. Det kändes så skönt att ha kommit fram till det beslutet! När jag sen träffade min nuvarande kände jag direkt att det var äkta kärlek och att det var han som var min "prins". Jävlar vilken tur att jag då inte satt fast i något av mina halvkassa tidigare förhållanden, för i så fall hade jag ju redan varit upptagen när jag mötte honom.

2:40 PM  
Anonymous Anonymous said...

Det sjuka är att jag hellre skulle ha ett halvtaskigt förhållande än inget alls. ;) näe, inte riktigt, nu överdriver jag. Men att testa på "tvåsamheten" hade varit... intressant.

3:00 AM  
Blogger Krokofanten said...

Mieux vaut être seul(e) que malaccompagné(e) heter det ju...
"Hellre själv än i dåligt sällskap" kanske man skulle kunna översätta det med...
Jag tror också att kärlek är att "se mellan fingrarna", anpassa sig och förlåta, däremot tror jag också att ställa "krav" ingår i själva kärleken, något som jag själv är gräsligt dålig på. Det är så lätt hänt att man bara lullar på i sin egen takt och "glömmer" den andre/a. Jag är ganska mycket som Johanna. Jag behöver också vara själv, något som kan vara jobbigt för sambon att förstå ibland.

5:26 AM  
Blogger becka said...

Krokofanten>> Varför låter saker så mycket vackrare på franska? Åh vad jag ångrar att jag hoppade av franskan efter sjunde klass:-( Och visst har du rätt, i kärlek ska man givetvis både ställa vissa krav OCH se genom fingrarna med vissa saker.

8:28 AM  
Anonymous Anonymous said...

Krokofantisen, jag var tvungen att sno det där på franska och lägga in i bloggen. Bara för att, som becka sa, det låter så himla fint på franska. Och det är en sann mening!
FAAN, jag vill till Frankrike just nu.

8:35 AM  
Blogger Krokofanten said...

Fransmännen har en hel del fina uttryck. Jag blandar dessvärre ihop de ena med de andra till mina vänners stora förtjusning. :o)

9:20 AM  

Post a Comment

<< Home