Saturday, September 09, 2006

Välkommen till vår värld



I förrgår blev jag plötsligt pangsjuk på jobbet och rasade nästan ihop. En någorlunda empatisk chef hade givetvis sagt "Gå nu hem och vila upp dig så att du kan komma tillbaka med nya friska krafter om ett par dagar"

Då min arbetsgivare inte faller under kategorin "någorlunda empatisk" blev hennes kommentar "Välkommen till vår värld, här stannar vi inte hemma bara för att vi är sjuka" Hon gjorde också klart att hon förväntade sig att även se mig där dagen efter.
Inom mig svor jag tyst "j***a fascistkärring" men naturligtvis uppbådade jag min mildaste röst och svarade "Självklart, jag är inte den som stannar hemma för ingenting"
Igår morse släpade jag mig följdaktligen upp ur sängen, yr och kallsvettig. Efter att i en timmes tid utan framgång ha försökt stå på benen utan att ramla, tog jag mod till mig och ringde och meddelade att "Chansen att jag ska lyckas gå tio minuters väg genom skogen till hållplatsen, och sedan åka buss och spårvagn i fyrtio minuter, utan att rasa ihop på vägen, är minimal" Sedan kröp jag tillbaka till sängen, nöjd med att faktiskt ha vågat stå upp för mig själv. 1-0 becka versus the fascists! Nu får vi se om jag blir utfrusen på jobbet på måndag...

Labels:

8 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Vilken trevlig arbetsgivare du verkar ha... Krya på dig! Och peppar, peppar, jag ska inte bli sjuk...

7:40 AM  
Anonymous Anonymous said...

meh!

Hoppas du kryar på dig!! *kram*

9:29 AM  
Blogger becka said...

Virvla och barajagjohanna>> tack båda två! Ja ni, på min arbetsplats krävs det extremt mycket engagemang av en på alla plan, även efter arbetstid.

9:38 AM  
Anonymous Anonymous said...

Men gumman!
Krya på dig... Å klart att du SKA stanna hmma om du e så sjuk....
Puss på dej

9:59 AM  
Blogger becka said...

Jenny>>Tack! puss på dig med

10:11 AM  
Blogger Thérèse said...

Krya på dig , trevlig arbetsgivare du har... Nu har jag äntligen fått tummen ur och läst bloggar hela eftermiddagen , länkat dig och skrivit lite själv

8:16 AM  
Blogger aspungen said...

becka: sjuknärvaron på jobben är ett minst lika stort problem som sjukskrivningarna imho så 1-0 till dig <3

2:24 PM  
Blogger becka said...

Aspungen>> Haha tack! Jag har fått det mycket bättre på jobbet sedan jag började köra med rak och ärlig kommunikation där, så nu trivs jag riktigt bra:-) Det känns som att jag verkligen börjar få uppskattning för vad jag gör där! I början tassade jag runt på tå och försökte låtsas att jag var någon annan. Det lönar sig alltid (eller i alla fall för det mesta) att vara sig själv!

4:03 AM  

Post a Comment

<< Home