Tuesday, September 05, 2006

Och här kommer en lista!


Jag är en sucker för listor! Jag vet att vi listnördar utgör en stor grupp i samhället- det är inte en slump att "High Fidelity" blev en sådan enorm succé.
Så länge jag kan minnas har jag gjort listor över allt och inget. Jag har listat band, böcker och filmer och har jag träffat en ny kille har jag raskt gjort i ordning en lista på för- och nackdelar hos killen ifråga. (om min älskling läser det här ska du veta att jag aldrig gjort en sådan lista om dig, det behövdes inte)
När jag började fundera på att skaffa barn gjorde jag en lista på för- och nackdelar med att bli mamma. Jag är helt enkelt en listaholic, även om jag inte går in för det lika mycket nuförtiden.
Här kommer min lista på de sex sämsta filmerna jag någonsin sett. (eller försökt se,ibland blir jag helt enkelt förbannad, stänger av, och stormar tillbaka till videoaffären och upplyser dem om hur dålig filmen är. Jag gissar att jag i dessa lägen är en mardrömskund haha.) Nåväl, här är den:

6: "En bädd av rosor" med Christian Slater och Mary Stuart Masterson. Ett försök att göra en varm och romantisk film, som bara är pinsam och kletig. Jag rös av skam i biosalongen...

5: "Ett oanständigt förslag" Otroligt kass remake, med obeskrivligt kassa Demi Moore, på "Honeymoon in Vegas" med Sarah Jessica Parker. Originalet var hyfsat underhållande, remaken är usel. Man känner ingen sympati med någon av karaktärerna och skiter fullständigt i hur det ska gå för dem. Jag var farligt nära att resa mig ur biostolen och gå...

4: "Kids" Denna kultförklarade film gjorde mig bara illamående. En hivsmittad 14-årig pojke samlar på oskulder. Den fruktansvärt långa och plågsamma scenen när en pojke våldtar en tolvårig tjej fick jag snabbspola förbi.

3: "Antonias värld" Holländsk film som även den kultförklarades, och beskrevs som ett värmande glädjepiller. Vidriga karaktärer som begår incest, våldtäkter m.m.

2: "Tillfällig fru sökes" Svensk film om en man man som är överlycklig över att han ska bli pappa tills det visar sig att någon annan är far till barnet. Karaktärerna är konstlade och skådespeleriet är under all kritik. Det jag avskyr mest i den här filmen är sättet den skildrar en autistisk/utvecklingstörd man på. Det ska nog föreställa ett varmt och mänskligt porträtt, men blir bara en drift med funktionshindrade.

1: "You and me and everyone we knew" Jag och min darling genomled nyligen ca 20 minuter av den här filmen innan vi fick nog och stängde av. Även denna film beskrivs som varm och romantisk av kritikerna. Den har vunnit mängder med priser och har höjts till skyarna av rescencenterna. Att denna film kategoriseras som en "kärleksfilm" och har en åldersgräns på 7 år är ett mysterium, hade jag sett den här när jag var sju år hade jag fått ett trauma för livet! Filmens huvudrollskaraktärer är bland andra två 14-åriga tjejer som hånglar framför en gubbe som sitter och tillfredställer sig själv och ger dem små lappar där han beskriver allt han vill se dem göra med varandra, och en 7-årig pojke som har internetsex och skriver hur han vill bajsa i någons rumpa. Det kan helt enkelt inte bli värre än så här, och jag vill utfärda en stark VARNING för denna vidriga rulle!

Nu väntar jag med spänning på att få höra vilken som är den värsta film ni
har sett. Eller har ni kanske en åsikt om någon av de filmer jag nu har nämnt?

Labels: ,

18 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Oj, så svårt att lista de SÄMSTA filmerna. Det är ju lättare att minnas de som är bra... Jag tror bara jag har sett "En tillfällig fru sökes" av de du listade, och vad jag minns så tyckte även jag att den var rätt dålig.

11:33 PM  
Blogger becka said...

Johanna>>Ja, visst var den usel!

Kom igen nu alla listfreaks och andra! NÅGON sunkig rulle har ni väl genomlidit och hatat?

10:28 AM  
Anonymous Anonymous said...

The Aviator! Jag såg inte klart den, så det blir ingen rättvis bedömning, men den var bedrövligt långsam och långtråkigt och... näe!

11:03 AM  
Blogger becka said...

Oj, jag har inte sett den, men alla kritiker avgudade den och jag har fått för mig att den är rätt bra...Fast å andra sidan återfinns flera av filmerna på min bottenlista på kritikernas toppenlista, så det är inget man kan gå efter;-)

11:11 AM  
Anonymous Anonymous said...

Jag har inte sett någon av de filmerna du har listat, den enda filmen jag har lämnat salongen när jag har sett är den otroligt populära Oh brother where art thou som jag tyckte var den sämsta skit jag någonsin har sett.

Titanic fick mig att skratta på helt fel ställen också för jag tyckte den var så kalkonaktig

11:20 AM  
Blogger becka said...

Haha är det sant? Jag älskade O brother!

12:20 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hatobjekt nummer 1 ar Happiness fran 1998, ingen anning om svensk titel men din beskrivning av film 3 pa din lista passar in.

Bodyguard, Braveheart och Dancing with wolves trakar ut mig nagot enormt....fast ingen annan brukar halla med om det.

3:39 PM  
Anonymous Anonymous said...

men jag förstod den inte, vad var det som var roligt liksom. nä den var bara inte för mig...men bara jag o min kompis som var med mig på filmen tycker illa om den alla andra verkar älska den.

6:39 PM  
Blogger becka said...

Anonymous>> Jag hatade också Braveheart passionerat, överskattad jävla dynga!

11:26 PM  
Blogger Frithiof Andersson said...

Airforce one med Harrison Ford som hjältepresident kanske?
alltså, det finns ju hur många kalkonfilmer som helst men din lista är intressant av den anledningen att de som du listar har en intension att vara nåt extra.
Se även Ken Park av killen som gjorde kids, snäppet kassare måste jag säga. Helt omotiverad.
kram bex

2:04 AM  
Anonymous Anonymous said...

Nämen Titanic är ju bra. Haha. Jag var en riktig liten fjortis när den gick på bio och jag såg den på bio tre gånger och grät alla gånger, hahahaha. Ojojoj. Har den på video och har sett den massor av gånger, nu var det dock längesen. Men jag gillar faktiskt filmen.

2:16 AM  
Blogger becka said...

hellrenbra>> Kul att du uppmärksammade det, ibland känns det som "Kejsarens nya kläder" när pretto-filmer blir så hyllade av alla, för att ingen vågar erkänna att de är kassa...eller tycker folk på ALLVAR att de är bra?

10:13 AM  
Anonymous Anonymous said...

v; Jag älskar Oh brother filmen! Soundtracket har jag i bilen och spelas med andakt :-)

En kass film är däremot "Varannan vecka". Jag hade sett fram emot den, men när jag köpte filmen var den kass... Återigen fick jag krypa till korset för maken och konstatera att svenska filmer (oftast) är skit...

3:39 PM  
Blogger becka said...

L>> "Varannan vecka" fick mig och sambon att vrida oss av skratt i biosalongen! Sen köpte vi den på DVD och har sett den ca fem ggr till:-) Kanske är det för att vi lever i en ombildad familj (skild, ny man, barn som flyttar mellan mamma och pappa) så vi kunde känna igen oss. Rolig som f*n tyckte jag.

12:57 AM  
Blogger becka said...

Louise>> Ville bara tillägga att jag fortfarande inte kan kommentera på din blogg, hur gör man? Den är i alla fall helt lysande, jag tycker att du borde ge ut en bok med dina samlade texter!

1:29 AM  
Anonymous Anonymous said...

becka; Tack *rodnar*
Tyvärr har jag inget bredband ännu, jag har försökt att ändra inställningarna men blir bara utkastat hela tiden... Så e d på landet ;-)
Men i november kommer bredbandet, då må tro att det ska laddas upp bilder - å ändras på inställningarna så att ALLA kan kommentera!
Ha en trevlig helg, trots att du inte känner dig 100! *kram*

4:34 AM  
Blogger aspungen said...

hehe, becka, jag ÄLSKAR antonias värld. jag älskade den för 10 år sen och jag såg om den med pojkvännen för ett tag sen och jag älskade den den här gången oxå.

tycker oxå precis som anontmous att den sista filmen du beskriver låter som "happiness" och jag tycker oxå happiness är helt vidrig.

2:20 PM  
Blogger becka said...

Aspungen>> Ja tänk så olika smak man kan ha...jag mådde bara illa av antonias värld

4:00 AM  

Post a Comment

<< Home