Saturday, September 02, 2006

Om allt och lite till...

Idag är det premiär för min alldeles egna blogg! Eftersom jag har vitt skilda intressen kommer ni att få läsa om lite allt möjligt här, men räkna med en hel del fotbollssnack eftersom det är något som ligger mig varmt om hjärtat.
Laget mitt hjärta klappar extra hårt för är givetvis IFK Göteborg. Jag skriver även på fotbollsbloggen Baraben, adress www.baraben.com. Kika gärna in där! I de utländska ligorna försöker jag hålla koll på Chelsea, Juventus och Barcelona. Förutom fotboll kommer ni säkert att få läsa en del om politik, musik, tatueringar och en massa funderingar och svammel om allt möjligt.

Något jag funderat en del på idag är vilken typ av straff som ska utdömas om en klubbs supportrar har misskött sig. För ett tag sedan utbröt kaos på läktare och fotbollsplan i Stockholmsderbyt mellan Hammarby och Djurgården. "Supportrar" öste ner bengaliska eldar över publiken samt stormade plan och matchen fick avbrytas. Det kan ni läsa om här:

http://expressen.se/index.jsp?d=507&a=668680

När jag först hörde att lagen riskerade att straffas med poängavdra blev jag överlycklig eftersom detta skulle göra att Blåvitt kom högre upp i tabellen. Men efter att ha läst domslutet idag, böter och 3 poängs avdrag till Hammarby, känner jag mig ändå tveksam. Domslutet hittar ni här:

http://expressen.se/index.jsp?a=672901

Poängavdraget straffar ju endast de oskyldiga spelarna som slet på plan, ett mer rättvist straff hade varit spel för tomma läktare vilket hade inneburit att dessa s.k. supportrar inte hade fått se sitt lag spela på att tag. Böter kan även vara okej eftersom det sätter press på arrangörerna att öka säkerheten runt arenorna.
Hade IFK Göteborg drabbats av poängavdrag hade jag tyckt det var grymt orättvist. Straffa huliganerna i stället!

Labels: ,

8 Comments:

Blogger aspungen said...

ska bara säga att jag hittat hit. det var inte så svårt. jag har förvisso noll intresse för fotboll men det ska bli spännande att se vad du skriver för nåt här :)

12:01 PM  
Blogger Thérèse said...

Kul att du börjat med en egen blogg. Jag kommer att följa den slaviskt och slänga in den bland mina bokmärken. Kram

2:36 PM  
Blogger becka said...

Ni är så välkomna! Får se hur regelundet jag kommer lyckas pränta ner texter...Ska försöka att inte snöa in för mycket på fotbollen;-)

5:33 AM  
Anonymous Anonymous said...

Det tråkiga när så kallade "supportrar" förstör är att det blir en kollektiv bestraffning vilket inte gynnar någon. Jättetrist. Jag fattar inte varför de ska hålla på att förstöra för alla.
Hm.
Kul att du skaffat dig en egen blogg, I'll be back! ;)

8:12 AM  
Anonymous Anonymous said...

Halloj Becka!

Hoppas att allt är bra, det var ju ett tag sedan vi var på bröllop i Köpenhamn ;-)
Och inte vilket bröllop som helst - KRONPRINSENS!!!

Jag kommer att följa din blogg, lita på det!

*kramilajnen*

// Louise

12:30 PM  
Anonymous Anonymous said...

..baby baby!!..kul att du skriver lite :) Vi bara måste komma till er snart o mysa lite!! När får vi komma?.. puss o kramis

1:22 PM  
Anonymous Anonymous said...

..nu så..blev det rätt..med min web page.. :)ibland skriver man för fort. Kram igen

1:23 PM  
Blogger becka said...

Louise> Ja det var tider det haha, fan vad kul vi hade! Kram
Linda> Snart hoppas jag! Kanske om ett par veckor? Puss

1:41 PM  

Post a Comment

<< Home