Sunday, April 13, 2008

Blåvita spelare vill vara förebilder för barn.


Här stod jag laddad och klar för att jobba på en mässa om och för barn på Svenska Mässan i söndags. Min Landskronavän Jenny hade redan smyckat montern med en blåvit flagga och min dotter skulle följa med iklädd sin blåvita favorittröja. Jag hade jobbat på mässan dagen innan med, men denna dag var jag extra laddad eftersom fem blåvita spelare som självA är föräldrar skulle komma och prata om hur de vill vara förebilder och inspirera barnen till att idrotta. Detta ämne ligger mig som ni vet extra varmt om hjärtat då jag brinner för att sprida fotbollens budskap till barn.

Tobias Hysén slog verkligen huvudet poå spiken när han på frågan om hur man bör bete sig och leva sitt liv när man är förebild åt så många unga, svarade att det inte handlar om vad man säger, utan att det är ens beteende barnen kommer att ta efter och att man därför ,åste tänka på att leva som en förebild. På frågan om hur man ska få barnen intresserade av fotboll svarade Niclas Alexandersson att man ska ta med dem på matcher. Återigen; huvudet på spiken. Jag har fått många unga tjejer och killar att börja spela och älska fotboll genom att ta med dem på Blåvitts matcher på Ullevi. Och när jag tränade ett tjejlag, (skäms på er alla föräldrar som aldrig ställde upp och skjutsade era barn till matcher och träningar vilket till slut gjorde att vi fick ge upp och lägga ner!!!!), tog jag med dem på Kopparberg FCs matcher för att de skulle hitta kvinnliga spelare att inspireras av och se upp till.

En rolig överraskning var att Sella verkar vara en otroligt humoristisk, glad och jordnära kille. Min dotter var givetvis sååå glad över att han ställde upp på bilden med henne.

Lika glad var hon som synes när hennes stora hjälte Alex skrev sin autograf åt henne. Hon var glad och nöjd när hon gick hem med fem autografer (Alex SR, Alex JR, Sella, Tobbe, Tomas Olsson) och ett minne för livet och säkerligen ännu mer inspirerad till att fortsätta med fotboll.
Det pinsamma var att jag blev helt starstruck! Vet inte varför, men jag kallade tex T.O. för Walle. Och ärligt talat, om T.O. mot alla förmodan skulle läsa här så förlåt, bortsett från att ni båda är rakade så är ni verkligen inte så lika! Ni är båda gudabenådade spelare men helt olika och spelar inte ens på samma position. Självklart försökte jag släta över detta på pinsammast möjliga sätt genom att kalla honom för "T.O. the man". Varsågoda folks, jag brukar inte bjuda så mycket på mitt privatliv, men när jag gör bort mig så delar jag gladeligen med mig detta till er...så kanske ni slipper känna er så pinsamma nästa gång när det är NI som gör bort er.
På tal om något annat; som jag skrev i lördags skulle jag på punkklubb under kvällen (mina barn var hos sin pappa då). Halvtvå lördag natt satt jag och min arbetskompis fortfarande kvar i min soffa, tjötade och drack vin. Ingen punkklubb med andra ord. Betyder detta att jag innerst inne, utan att märka hur det gick till, har blivit
A) alkis
B) gammal
eller C) båda?
Jag väljer dock att tippa på att det beror på att jag som förälder så otroligt sällan dricker alkohol så att när jag väl får en flaska vin så blir jag som ett barn i en godisbutik. Det kanske man kan unna sig ett par gånger om året? I så fall förutsatt att barnen inte är hemma eller läser min blogg så klart...SO LONG my darlings, i morgon blir en perfekt dag att slakta makrill på; GAIS era dagar är räknade.
KROSSA GRÖNSVART!

Labels: , ,

13 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Så glad hon ser ut dottern! Måste ha varit en upplevelse. Sötnos! Jag är totalt oengagerad när det gäller fotboll, trots att jag själv spelade i flera år. Tycker fortfarande att det är kul att sparka boll :) men att titta, nej då måste det till EM eller VM. :)
Kramar!

4:30 AM  
Blogger Bruce Banner said...

Du har inte blivit gammal, eller jo det har du iofs. Men att skita i punken för att det var så himla trevligt att sitta och tjöta över epparglas. DET är inte att bli gammal, det är att göra vad man vill i stället för att göra vad man tror att man vill.

6:01 AM  
Anonymous Anonymous said...

SPATT!

6:31 AM  
Anonymous Anonymous said...

Åh vad söt hon är dottern! Så fin precis som sin mamma! På lördag har jag & Filip lite fest. har du vägarna förbi är du hemskt välkommen. Puss puss goding

10:58 AM  
Blogger Thérèse said...

Fin din dotter är och vad stor hon blivt. Känns som det var evigheter sen vi sågs. Hoppas vi kan ses snart igen. Får väl dra iväg ett mail och berätta hur vi har det. Som god vegetarian tycker jag att makrillslakt låter hemskt;)

4:51 AM  
Blogger becka said...

Ida>> ja superglad;-) Så du är en gammal lirare minsann:-D Kram!

Bruce B>> Du har en poäng där! förresten, skönt att få bekräftat att man är gammal du;-) Iofs är jag väl några månader äldre och kanske tyvärr åldringen i sammanhanget.

Anonym>> Är det anarkapunkkollektivet SPATT du tänker på?

Linda>> min fina vän, det är tyvärr inte så ofta som jag råkar ha vägarna förbi Växjö tyvärr;-) men jag saknar dig.

Therese>> Ja vi måste ju få ihop en dejt i år! Du får väls läpa dig ner från Uppsala eller så kommer jag till dig. Kram!

6:19 AM  
Blogger becka said...

...och therese, jag glömde tillägga att jag självklart jättegärna vill ha ett mail och höra hur det går med allt!

6:21 AM  
Anonymous Anonymous said...

Jag vet att jag inte har anlag för att bli fet, jag har tvärtom väldigt hög förbränning och lägger inte på mig i första taget. Men du har inte sett mina kvällsmål. De kan vara helt enorma ibland! Och jag är inte den som överdriver eller ljuger. Det är inte bra att äta för mycket och onyttigt, trots att man har svårt för att gå upp i vikt. Det är inte bra för hälsan.

Jag har faktiskt ingen speciellt stor viktångest längre, men det är ju lätt att man glider tillbaka i gamla rutiner och tankesätt. Dock behöver varken du eller någon annan oroa sig (inte för att jag tror att ni gör det heller) för jag kommer aldrig bli så viktbesatt som jag en gång var. Jag lever livet just nu och mår toppen! Tack för din omtanke iallafall =)

Förövrigt tänker jag inte börja skriva om vikt och mat igen, såsom jag gjorde förrut, så du behöver inte oroa dig =D

6:45 AM  
Blogger becka said...

Josie>> Skönt att höra:-)

7:02 AM  
Anonymous Anonymous said...

Du är inte den förste som säger fel om Olsson och Walle.... :-D

Snackade med Walle om detta i lördags och de har rätt kul åt det där...

Men vafan - 0-0? :-(

4:12 PM  
Blogger becka said...

Studiomannen>> Ja det var ju lite tröstande. Visst var 0-0 förnedrande? helt knäckt blev jag. Men vi har helt enkelt för många spelare skadade. men håller Kim samma klass som igår så har vi helt klart Allsvenskans bäste målvakt.

9:03 PM  
Anonymous Anonymous said...

hej min fina! Läget? Nu ska jag strax däcka i säng, är helt slut. Är som tur var ledig imorgon och fredag (Filip åker iväg tors-lör, trist..inte riktigt van..) sen jobbar jag lör o sön :(
pusss pusss pusselipuss

1:52 PM  
Blogger becka said...

Linda>> Oj det låter som ett jobbigt veckoslut hjärtat:-( Kom ner hit snart! Puss

1:10 AM  

Post a Comment

<< Home