Friday, August 03, 2007

Saker jag gillar


Jag börjar med filmer som får ner mig på knä just nu. Ovanstående videoklipp är soundtrack till den genialiska "Tenacious D in the Pick Of Destiny", på svenska döpt till "Tenacious D- Världens bästa band". Vem älskar inte Jack Black? Mannen är ju ett geni och det uppenbara beviset på att hunkar inte alltid kommer i "Jude Law-förpackning". Hans underbara glimt i ögonen, fantastiska humor, grymma röst och sneda leende slår alla muskulösa rutmagar, långa atleter och perfekta läppar i världen. Schenkenberg släng dig i väggen!
På tal om Jack Black och Jude Law så är de båda med i chick-rullen "The Holiday". En film som i korta drag handlar om hur huvudrollsinnehavarna, spelade av Cameron Diaz och Kate Winslet, genom att byta land och hus med varandra flyr från killar som sårat dem. Som jag tidigare påpekat; det spelar ingen roll att jag leker tuff brud med tatueringar, dödskalletröjor och nitarmband, jag gråter ändå på precis rätt ställen och suckar lyckligt när trånande förälskade människor får varandra.
Så till en svensk pärla; "Hata Göteborg". Har ni inte sett den än? GÖR DET! Unga naturbegåvningar gestaltar livet i Helsingborg. Det är fotboll, slagsmål och spirande kärlek. Filmen bjuder både på tragik och glädje. I Göteborg går den inte på de stora biograferna längre, men Hagabion visade den nyligen. Annars dyker den väl upp på videohyllan snart.
Dags att rekommendera lite bloggar igen!

Axel har äntligen börjat skriva i sin blogg, där han spyr ur sig bitter galla om allt möjligt. Än så länge finns där bara tre inlägg och jag rekommenderar er att börja läsa underifrån eftersom inläggen till viss del bygger på varandra.

Buteo är en bloggare som jag redan flaggat för i min länklista till höger på bloggen. Den eminenta bloggen The whiskey is water, the water is wine är hans bidrag till bloggosfären och han skriver sjukt bra och underhållande vardagsbetraktelser så läs .

Studiomannen är en yrkes-DJ som jag personligen har anlitat till att vända skivor på mitt bröllop. På hans blogg varvas fotboll (IFK Göteborg givetvis), musik och prat om vad som händer i bloggvärlden.

Något jag längtar efter är "Spiderman 3", varför har jag inte sett den? Den är en skam att ett hängivet Spiderman-fan som jag fotfarande inte har pallrat mig iväg och sett den. Ettan och tvåan har jag sett en sisådär femtio gånger, och jag tröttnar aldrig. Ingen superhjälte kommer ens i närheten i coolhetsgrad. Någon som vill joina mig och kolla in trean?

De saker jag främst grämer mig över för närvarande är dessa två:

Jag kan inte se Chris Cornell i Stockholm! Det har inte ens funnits i min världsbild att jag skulle missa honom när han väl kommer och spelar solo i Sverige, men nu är det ett faktum. Något ljushuvud har lagt konserten på en måndag. Jag har börjat på ett helt nytt jobb, har redan begärt en veckas ledigt för att åka på bröllopsresa, och det finns inte en chans att jag dessutom kan få ledigt två dagar för att åka till Stockholm i början på en termin när jag samtidigt ska skola in nya barn på förskolan där jag jobbar. Jag kommer alltså missa min absolut största idol när han gör ett sällsynt framträdande. Man måste ha ett hjärta av sten för att inte gråta blod över hur synd det är om mig.

Jag kommer inte heller att kunna gå på Way Out West, årets absolut viktigaste festival som samlar många av mina favvoband! Jag hade tänkt trösta mig själv för min uteblivna Chris Cornell-upplevelse genom att traska dit och kolla in coola akter som The Hellacopters, Juliette and the Licks, The Hives, Erykah Badu och Lady Sovereign. Men, GIVETVIS är en planeringshelg inlagd på mitt nya jobb just då. Varför jobbar man egentligen över huvud taget? Just nu är jag onekligen avundsjuk på Roger Tullgrensom jag skrev om på mitt andra hem "Grogg" för ett par månader sedan. Men jag ska inte klaga, mitt nya jobb är drömjobbet jag har längtat efter och efter mina första tre dagar där trivs jag sjukt bra.

Slutligen; Vad jag skulle göra om jag hade tio miljoner - det finaste hade väl varit att skriva "bidra till att stoppa världssvälten", "köpa regnskog så att ingen kan hugga ner den" eller något annat käckt. Sanningen är att jag skulle hyra in Chris Cornell för att sjunga på mitt bröllop. Bara tanken på det ger mig gåshud...

Puss på er allihopa!

Labels: , , , , ,

8 Comments:

Blogger Studiomannen said...

Puss tillbaka! Tack för uppmärksamheten!

4:41 AM  
Blogger Bruce Banner said...

Ibland undrar jag becka....Om du är synsk eller telepatisk. Eller helt enkelt har jävligt bra smak (bortsett från de där hip-hop fadäserna då).

Jack Black är med i två av de tre filmerna i modern tid som fått mig att börja pipa som en lita tös.

Holiday och School of Rock. Spiderman 3 har jag inte heller sett än. Är/har varit serietidningsnörd och spindeln var helt klart favoriten. Fast hittills tycker jag nog att X-men filmerna är bättre.

6:21 AM  
Blogger becka said...

Bruce>> Ärligt talat är det nästan lite läskigt...vi lyckas till och med att gång på gång skriva krönikor om exakt samma saker exakt samtidigt. Vi är möjligtvis inte släkt på något sätt som vi inte själva känner till? Förresten; självklart har jag bra smak, INRÄKNAT hip hopen:-) Serietidningsnörd slutar man aldrig vara, det ligger alltid en bunt serietidningar på mitt nadduksbord.

6:27 AM  
Anonymous Anonymous said...

Thanks, Becka. Din blogg vara briljant too.

Synd att du missar WOW, men jag lovar att många ur stadens elit (hahahaha) kommer att dominera där.

11:11 AM  
Anonymous Anonymous said...

det där wow har jag hört talas om på sistone, synd att det är så dyrt. jag tycke ratt allt ska kosta gratis och äga rum i Stockholm...

Gissa vem jag skulle hyra in till mitt bröllop?! Om han var köpbar och om jag hade pengarna...oh jo visst fan, jag borde kanske ha någon att gifta mig med också...

9:48 AM  
Blogger becka said...

Virvla>> jodu, jag kan lätt gissa;-) Att hitta en make är väl bara en droppe i havet i det fallet:-D

12:47 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hey babe! längesen nu.. Ville bara meddela att maken skrivit på Frölunda så länge.. Bais tog sådan tid på sig, så han kände att om de vill leka viktiga så tar han ett annat lag istället. Han tappar så djävla mycket på att bara sitta ner och inte får riktig träning. Han spelade sin första match med dem igår =)

4:23 AM  
Blogger becka said...

Vad spännande! Frölunda är mycket mer sympatiska än GAIS och de brukar ju dessutom släppa vidare spelare till Blåvitt:-)

10:35 AM  

Post a Comment

<< Home